SITA: van 3 familiekoeien tot de Belgische leider in Italiaanse gastronomie

Tien jaar nadat hij zijn geboortestreek Calabrië verliet, keerde Carmelo Sita de mijnbouw de rug toe om in België Italiaanse kazen te gaan produceren. Met de aankoop van drie koeien legde hij de basis voor een bloeiend familiebedrijf dat vier generaties later is uitgegroeid tot een belangrijke speler in zijn sector. Vandaag is SITA de Belgische leider in Italiaanse producten.

SITA is bovenal een familieavontuur. We gaan over van de 3e naar de 4e generatie, met 6 van onze kinderen actief in het bedrijf. IMBC is erin geslaagd om ons momentum te behouden, legt Bruno Sita, CEO van Sita Group, uit. Veel meer dan een strategische partner hebben ze ons uitgedaagd, gekanaliseerd en geadviseerd over onze visie. Vandaag is onze ambitie duidelijk: de ambassadeur worden van de Italiaanse gastronomie in de Benelux en Noord-Frankrijk“.

SITA werd opgericht in 1958 en is gespecialiseerd in de invoer en distributie van Italiaanse producten in België, Luxemburg, Nederland en Frankrijk. Het bedrijf, gevestigd in Courcelles, biedt de horeca en detailhandel een indrukwekkende catalogus met meer dan 4.000 voorkeursproducten in voorraad en nog eens 16.000 beschikbaar op aanvraag. SITA is trouw gebleven aan haar familiale wortels en heeft een participatieve managementaanpak met 130 medewerkers in de winkels, logistieke centra en het hoofdkantoor.


Een familiesucces

Het succes van SITA is vooral gebaseerd op de familiegeest. In 1976 nam Carmelo’s zoon Benito de leiding van het bedrijf over en begon met een strategische uitbreiding. Hij transformeerde de kaasmakerij in een groothandel en voegde Italiaanse vleeswaren toe om aan de groeiende vraag te voldoen.

In 2000 besloot de volgende generatie, Carmelo, Bruno, Sergio en Pasquale, een nieuwe stap te zetten door de activiteiten van de groep te diversifiëren. Met het oog op deze ambities wendden ze zich tot IMBC om de benodigde financiering te verkrijgen en hun werkkapitaal te versterken. Invest ondersteunde SITA in elke belangrijke fase van haar uitbreiding: de opening van een cash & carry-verkooppunt, de oprichting van het Val Fayt-hotel, de opening van een nieuw distributiecentrum van 6.000 m², de oprichting van de SITAcademy en, meer recentelijk, via IMBC.FIVE, de strategische overname van hun concurrent, Ets Zaccaria.

In de ruim 20 jaar van samenwerking is SITA hand in hand gegroeid met IMBC. Vanaf het begin hebben ze vertrouwen in ons getoond en onschatbare ondersteuning geboden die onze financiële partners heeft gerustgesteld. In elke fase van ons avontuur, inclusief de moeilijkste momenten, heeft IMBC ons bijgestaan”, besluit Bruno Sita.

Hun betrokkenheid en durf om risico’s te nemen zijn een echte drijvende kracht geweest achter onze ambitie, zowel voor SITA als voor onze regio. IMBC is veel meer dan een financiële partner: ze bieden ondersteuning op maat en erkennen hun ondernemers op een oprechte manier“.

Familie, traditie en durf: dat zijn de drie sleutels tot het succes van SITA, met een resoluut toekomstgerichte visie.